Navigace

• Po polsku
  • Slovensky

Obsah

Výlet pro pěší turisty. Několik výšlapů stojí ale zato, zvlášť za dobrého počasí, kdy je možné se zahledět do krajiny. Celá trasa tvoří kolo a jde obcemi Málkov, Loubím, Tmaň, Suchomasty, Borek a Želkovice. A je jedno kde začnete. Nejjednodušší je dojet do těchto míst autem, ale dostanete se sem i autobusy MHD. Jen si musíte ohlídat jejich odjezdy, především v sobotu a v neděli. Daleké výhledy umožní i téměř opadané listí, které jim v plném létě brání.

tmaň - krajina

Začněme tedy třeba v Málkově. Malá, zapomenutá vesnička s kapličkou na staré návsi. Můžete se tu ale zastavit ve sklářském studiu WAGA (www.waga.cz), kde se zcela zdarma můžete podívat, jak rodina Kaufmannových tvoří ze skla nádherné vázy, mísy, ale i drobné šperky. Je to v takovém zapadlém koutě příjemné pohlazení. A není jediné. Westernový Ranč Málkov vám nabídne přijemné posezení a občerstvení, případně jízd na koni. Ale nechal bych si je až na konec cesty, kdy budeme řádně profoukaní.
Borek
Z Málkova se po červené směrem na Louním „vyškrábete“ na první výhled. Je ze sedla mezi kopci a je z něj vidět Málkov, Borek a celé údolí až k Suchomastům a na druhou stranu k Lounínu. Komu by to nestačilo, může se vydat doprava a zhruba po 500m se octne na vrcholu kopce Lejškov, odkud je výhled jižním směrem ještě o trochu lepší. Zpátky po červené seběhneme do Lounína a pak opět nahoru na křižovatku pod Holý vrch. Odbočíte doprava po zelené dolů na Slavíky a opět do výšin až na Koukolovu horu se zříceninou kaple a po celou dobu až ke křižovatce se žlutou (po které pokračujete směrem na Tmaň) až ke zvláštní křižovatce pěti silnic se vám otevírají překrásné výhledy na tuto kopcovitou krajinu. U křižovatky si můžete oddechnout na pěkně upraveném odpočívadle. Další cesta vede již jen do mírného kopce. Je po silnici směrem na Tmaň a na nejbližší křižovatce doleva směrem na Čertovy schody. Tady se Vám otevře překrásný pohled na přírodní památku Kotýzu (oblé skály nad údolím) a vedle uvidíte lom a vápenku Čertovy schody.
tman - kostel
Kolem křížku a kostela svatého Jiří dojdete po silnici až do obce Suchomasty. Ten, kdo už bude mít pocit, že je mu velká zima, může si cestu zkrátit a dojít rovnou po silnici do Málkova. Ale pokud vám zbudou síly a trochu tepla (třeba i v malé placaté lahvi), vydejte se na konci Suchomasty doprava na Borek. Cesta je jen mírně do kopce a rovněž stojí zato. Na kopci je kostel sv.Mikuláše se hřbitovem, kde si milovníci české kinematografie mohou vzpomenout na některé scény z filmu Václav. A od zříceniny kapličky se můžete podívat do okolí, i na svoji další cestu, která vede po silnici do Želkovic a pak po červené zpět do Málkova. Celý okruh měří cca 13km a střídá stoupání a klesání. Za to pak ale poskytuje pěkné výhledy.