Navigace

• Slovensky

Obsah

Svatojánský okruh

Trasu pro dnešní výlet jsem dlouho vybíral. Chtěl jsem cestu, kde již bude vidět probouzející se jaro, cestu konečně v lese a zajímavé krajině. Většina cest však vede údolími, která jsou ještě dnes prochladlá, zmrzlá a přeci jen již je čas na jaro.
Svatojánský okruh je zároveň i naučnou stezkou, ideální délce na procházku – pouhé 4 km, start i cíl jsou v jednom místě, tak se k němu dá dorazit i autem a jako správná naučná stezka přináší i poznání.
Od kláštera ve Svatém Janu pod Skalou vystoupáme prudce kolem kaple Povýšení Sv.Kříže (kde je první místo dobrého rozhledu – na sever) nahoru na Skálu. Tady u Kříže je nádherná vyhlídka na jih a jihozápad. A ač místo vypadá nebezpečně, je znám pouze jeden případ pádu (vlastně spíš sebevražedného skoku dolů). I přesto si dávejte pozor a nechoďte příliš ke kraji.
Od kříže se prodereme houštím kousek zpět a dále směrem na skanzen těžby vápence – Solvayovy lomy. Procházka podél trati důlní úzkokolejky je pěkná a to i přesto, že se skanzen ožije až na „čarodějnice“ (30.4.).
Ze Solvayových lomů klesáme do údolí Stydlých vod. A dále ke křižovatce turistických cest „Propadlé vody“. Ostatně jména spojená s vodou jsou příznačná. V této oblasti se sbírají všechny vody, které pak vyvěrají vedle kláštera ve Svatém Janu a díky tepelnému čerpadlu vyhřívají celý klášter a ještě udržují celý potok Loděnice jako nezamrzající i tuhých zimách.
Údolím pak sejdeme dolů do obce. Pokud jste si neprohlédli kostel, sousoší, hřbitov a další zajímavosti obce Svatý Jan před cestou, nezapomeňte tak učinit na konce cesty.
Dobrý oběd si můžete dát v restauraci „Obecná škola“ (www.svatyjan.cz/obecnaskola) .
Další informace o Svatém Janu na www.svatyjan.cz .